SEO staat voor Search Engine Optimization. Het draait hierbij om jouw website een betere positie in de organische zoekresultaten te geven van zoekmachines zoals Google en Bing. De meeste mensen kijken nog altijd naar organische zoekresultaten in plaats van betaalde advertenties, waardoor SEO optimalisatie een essentieel onderdeel is voor elke website. Een goed doordachte SEO strategie is dus heel belangrijk!
Er wordt onderscheid gemaakt bij SEO tussen drie onderdelen, namelijk techniek, content en autoriteit.
Techniek Technische SEO gaat over de techniek van de website, de achterkant dus. Het wordt vaak vergeten en sommige website lopen er hopeloos op achter, maar een goed werkende website is heel belangrijk.
Content Content betreft alle inhoud op jouw website. De kwaliteit gaat hier boven kwantiteit, maar des te meer des te beter gaat hier ook voor op! Zorg dat de content altijd relevant is.
Autoriteit Als laatste gaat SEO ook over autoriteit. Dit betekent dat de zoekmachine vindt dat jij relevant bent voor je doelgroep en dat de organisatie weet waar ze het over heeft. Interne en externe backlinks kunnen hierbij helpen. Daarnaast is het aantal pagina’s en de ervaring, oftewel ‘hoe lang’ een pagina al bestaat essentieel. Autoriteit kent ook een aantal verschillende niveau's, namelijk domein autoriteit, pagina autoriteit en link autoriteit.
Het belangrijkste bij SEO is de balans van deze drie onderdelen. Geen enkele SEO strategie redt het met enkel geoptimaliseerde content of een technisch goed werkende website. Zorg dat je bij jouw website de belangrijkste knelpunten in kaart brengt en daar je strategie op aanpast. Het kan een tijdrovende bezigheid zijn, maar een goed geoptimaliseerde website met een hoge positie binnen de zoekresultaten zorgt voor betere resultaten!