Content marketing is het verspreiden van relevante informatie aansluitend bij de behoefte van de doelgroep. Content marketing wordt ingezet als brand middel en de aangeboden content prijst vrijwel nooit direct het product of dienst aan waar de zendende partij geld aan verdient. Content marketing richt zich op het bieden van waardevolle informatie. Het heeft als doel om gezien te worden als betrouwbare bron van informatie en klanten te binden. Dit wekt vertrouwen, goodwill en autoriteit bij de ontvanger. Hierdoor stuw je (potentiële) klanten door naar de volgende stap van de customer journey. Bijvoorbeeld vanuit de verkennende fase zorgen dat de potentiële klant een merkvoorkeur voor jouw merk krijgt, door relevante informatie aan te kunnen bieden.
Bij een goede contentstrategie staat het creëren van content nooit stil. Hierdoor is het raadzaam om een contentkalender te maken waarop duidelijk wordt wanneer en via welk kanaal nieuwe content moet worden aangeboden aan de doelgroep. De geplande content moet ervoor zorgen dat men herhaaldelijk naar jouw website komt en op langere termijn verbonden raakt met jouw merk. Geef de bezoeker een reden om terug te komen naar jouw website, door een constante stroom van nieuwe en relevante informatie.
Distributie van content marketing waar je zelf invloed op hebt noemt men owned media en paid media. Als je content of producten door anderen wordt opgepakt en er over wordt gesproken wordt dit earned media genoemd. Owned media zijn de eigen kanalen. Voorbeelden van paid media zijn online banners en advertenties in zoekmachines en earned media zijn bijvoorbeeld blogposts en online artikelen. Content marketing kan dus op veel verschillende manieren gecategoriseerd en gedistribueerd worden. Deze drie vormen van distributie van content marketing moeten goed in balans zijn en verschillen voor elke organisatie!