Wat is Google Ads?

Wat is Google Ads?

Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld en Google Ads is het advertentieplatform waarmee de adverteerder de Google gebruiker kan bereiken. Google Ads is de grootste inkomstenbron van Google en stond tot 2018 beter bekend als Google AdWords.

Via Google Ads kan een adverteerder advertenties tonen aan de doelgroep die op specifieke zoekwoorden zoekt op Google. Dit kanaal is van oorsprong een kanaal wat op basis van pay-per-click werkt, oftewel de adverteerder betaald zodra een gebruiker van Google klikt op een advertentie. Het bedrag wat de adverteerder betaald is hoogstens het maximum bod wat de adverteerder instelt. De daadwerkelijke kosten per klik zijn afhankelijk van het bod van de adverteerder, de concurrentie op het betreffende zoekwoorden en de relevantie van de adverteerder omtrent het zoekwoord.

Relevantie
Het succes van het goed inzetten van Google Ads hangt af van de relevantie. In 2015 heeft Google de kwaliteitsscore uitgevonden om dit beleid te ondersteunen. De kwaliteitsscore is op schaal van 1 tot 10 en kent grofweg drie pijlers waarop de score wordt geschaald, namelijk: relevantie advertentietekst, relevantie bestemmingspagina en historische CTR (het percentage van mensen die de advertentie zien en ook daadwerkelijk doorklikken). In theorie werkt de kwaliteitsscore zo dat hoe hoger de kwaliteitsscore is hoe eenvoudiger een hogere advertentiepositie wordt ingenomen, hoe meer advertentieruimte er wordt ingenomen op Google en hoe minder er betaald wordt per klik.

Waar Google voorheen alleen zoekadvertenties faciliteerde binnen de zoekmachine is dat door de jaren flink uitgebreid naar andere diensten van Google. Zo kan er tegenwoordig in Google Ads campagnes worden opgezet om te adverteren in het Google Display Netwerk, Google Shopping, Gmail, YouTube en Mobile Apps.

Toekomstige verwachting
Waar de verschillende Google producten allemaal los van zichzelf opereren is de verwachting dat Google steeds meer zijn best doet om de toepassingen te laten samenwerken. Zo zijn er diverse andere applicaties ontworpen om data samen te voegen. Zo werkt Google Ads naadloos samen met Google Analytics om website data inzichtelijk te krijgen. Tevens heeft Google in 2018 het Google Marketing Platform opgericht om alle Google toepassingen die grote marketingorganisaties inzetten samen te brengen.

 
Reactie plaatsen