Social media is in de afgelopen jaren een grote rol gaan spelen in de wereld van marketing. De verschillende platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn zijn essentieel geworden in de communicatie naar de doelgroep van een organisatie. Het is een ideaal middel om korte banden met de doelgroep aan te houden en veel meer betrokkenheid te creƫren bij de doelgroep.
Social media marketing gaat over het aanspreken van die doelgroep via de verschillende social media kanalen en de strategie die daarbij hoort. Het is op te splitsen in twee onderdelen, organische social media marketing en betaalde social media advertising. Per kanaal zijn de mogelijkheden om betaald te adverteren of juist meer te focussen op organische marketing verschillend en daarom wordt hier het onderscheid in gemaakt.
Wat beide vormen wel gemeen hebben, is dat de social media platformen de mogelijkheid bieden om heel specifieke doelgroepen aan te spreken. Door de enorme hoeveelheid data die beschikbaar is via social media, kunnen organisaties zich richten op de gebruikers die voor hun interessant zijn. Dit maakt dat social media marketing, organisch of betaald, erg rendabel kan zijn. Tegelijkertijd laat de doelgroep zich niet zomaar in een hokje stoppen. Hoe verleidelijk het dus ook is om je blind te staren op de gegevens en voorspellingen vanuit de social media platformen, blijf altijd goed opletten of er iets aan je marketing uiting verbeterd kan worden zodat het nog beter aansluit bij je doelgroep.