Wat is Linkbuilding?

Wat is Linkbuilding?

Linkbuilding is het uitbouwen van het linkprofiel van je website. Dit gebeurt door het verkrijgen van verwijzingen via backlinks. Doordat andere pagina's een link naar jouw website plaatsen, wordt de autoriteit verhoogt, wat een directe invloed heeft op de positie binnen de organische zoekresultaten. Dit kan door externe backlinks, verwijzingen naar andere pagina's op jouw website, of door externe backlinks. Dat laatste zijn links op een andere website naar jouw pagina.

Om externe backlinks te krijgen, zijn er twee mogelijkheden. Allereerst zijn er de externe backlinks die vanzelf online komen. Denk aan de vele artikelen die over grote bedrijven zoals Facebook en Google geschreven worden. Net zoals in dit artikel, wordt er veelal naar grote partijen gelinkt die daarmee steeds meer waarde krijgen. De waarde van links noemen we ook wel linkjuice. Het kan zijn dat een website iets over jouw bedrijf schrijft of misschien komt de organisatie in een nieuwsartikel. Dan komt er vaak vanzelf een externe backlink bij. Door het schrijven van goede, relevante content pakken andere partijen dit sneller op en is de kans op externe links die je zonder moeite krijgt groter. Dat is natuurlijk ideaal!

Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid om actief je eigen linkprofiel uit te bouwen. Dit noemen we linkbuilding. Hierbij vergaar je steeds meer externe verwijzingen naar jouw website, in de vorm van backlinks. Linkbuilding kan door betaalde samenwerkingen, of door linkruiling bijvoorbeeld. Betaalde samenwerkingen zijn bijvoorbeeld sponsored content en werken met affiliates. Linkruiling is wanneer beide sites een backlink naar de ander plaatsen, om op die manier hun linkprofiel uit te bouwen.

 

Voorbeeld

De website van hetfotoalbum.nl wilt hun linkprofiel uitbouwen, door met packaging.nl een samenwerking aan te gaan. Zij spreken met elkaar af dat de medewerkers van packaging.nl een gratis fotoboek krijgen in ruil voor een backlink naar de website van hetfotoalbum.nl. Dit is sponsored content.

Een ander voorbeeld is de uitwisseling van backlinks van beide partijen. Zij zouden dan een link naar de ander plaatsen, om zo hun linkjuice te verhogen.

 

Er is geen vaste formule om goed te zijn in linkbuilding. Belangrijk is dat je begrijpt dat zoekmachines zoals Google een natuurlijk linkprofiel willen zien. Dus een combinatie van betaalde en niet betaalde backlinks en bovenal relevantie voor de gebruiker. Dat staat namelijk altijd voorop!
Reactie plaatsen