Backlinks zijn links naar jouw website, oftewel verwijzingen vanaf een andere site naar die van jou. Voor een hogere positie in de organische zoekresultaten zijn backlinks heel belangrijk. Dit komt omdat de zoekmachine waarde hecht aan een referentie van een andere partij. Dit beïnvloedt de autoriteit op een positieve manier. Denk aan een blog zijn of een website waar verschillende aanbieders op vergeleken worden bijvoorbeeld. Deze vermeldingen geven de zoekmachine aan dat de website relevant is voor de gebruiker. De waarde die doorgegeven wordt door een backlink, wordt ook wel linkjuice genoemd.
Het werkt echter niet zo dat elke backlink even veel waard is. De waarde wordt onder andere bepaald door de kwaliteit van de verwijzende pagina, de relevantie tussen beide websites en de mate waarin de link gevolgd wordt (do follow of no follow).
Als een pagina met een verwijzing zelf niet een relevante pagina is, met kwalitatieve content, dan ziet de zoekmachine de verwijzing hiervan niet als iets positiefs. Immers is de aanbeveling vanuit een gerenommeerde organisatie veel meer waard, omdat de gebruiker ook weet dat ze zo'n partij kunnen vertrouwen en waarde hechten aan hun mening. De zoekmachine denkt er net zo over. Daarnaast moet er wel een duidelijke connectie zijn tussen gelinkte pagina en de verwijzende pagina. Een blog over paardrijden en autosport hebben niks met elkaar te maken, dus hiertussen linken is minder waard dan wanneer de blog over autosport linkt naar een bepaald automerk bijvoorbeeld.
De mate waarin een backlink te volgen is speelt ook een grote rol bij de waarde die een zoekmachine geeft aan die link. Er zijn twee soorten attributen die je kan geven aan een backlink, do follow of no follow.
Do follow backlinks geven waarde, oftewel linkjuice, door naar de webpagina waar naartoe gelinkt wordt. Deze linkjuice beïnvloedt daarmee weer de autoriteit van de pagina, en daarmee de positie in de organische zoekresultaten.
No follow backlinks geven juist geen linkjuice door. Desondanks kunnen ze toch van waarde zijn. Het is namelijk een verwijzing naar jouw website, die de lezer daarmee informeert. Het is alleen een attribuut dat ervoor zorgt dat de zoekmachine de link niet meeneemt in de beoordeling. Wanneer er betaalt is voor een backlink, is het verstandig om er een no follow backlink van te maken. Daardoor weet de zoekmachine dat het deze link niet moet meenemen, want dat kan anders een straf opleveren. Zorg dus altijd dat de verschillende backlinks goed van elkaar te onderscheiden zijn!