De inhoud van een pagina bepaalt of de pagina relevant is voor de bezoeker. Kwalitatieve en interessante content aanbieden op jouw website is dan ook van groot belang om niet alleen de lezer te boeien, maar ook om aan de zoekmachines aan te tonen dat je relevant bent voor de gebruiker. Kwaliteit gaat boven kwantiteit als het om content gaat, maar hoe meer content je plaatst, hoe beter! Door een goede basis met relevante content doet jouw website ertoe in het vervullen van de behoefte van de bezoeker en draagt bij aan de SEO optimalisatie.
Om ervoor te zorgen dat je content gestructureerd is en je een constante toevoer van nieuwe interessante content op de website krijgt, is een contentstrategie essentieel. Hiermee wordt vastgesteld welke persoon verantwoordelijk is voor de desbetreffende content, voor wie het ontwikkeld wordt en waarom die doelgroep het zou willen lezen. Daarnaast wordt er constant gekeken naar wat deze content uniek maakt en hoe het gepubliceerd gaat worden. Deel je het op social media? Of plaats je een blog op je website? Wellicht plaats je een bericht in de nieuwsbrief! Als dit allemaal duidelijk is en uitgewerkt, zit er een werkbare structuur achter het ontwikkelen en publiceren van nieuwe content, wat zowel de zoekmachines als de doelgroep positief zullen ervaren.
Het kan zo zijn dat er al content gepubliceerd was en dat dit niet geheel aansluit op de nieuwe strategie. Dan is het zaak om te bekijken waar de verschillen zitten en hoe dit eventueel verbeterd kan worden. Dit heet content optimalisatie. Er kan worden gedacht aan een nieuwe titel, een aanpassing in de header of het bijwerken van anchor teksten. Dit alles optimaliseren zorgt voor een betere leesbaarheid van het geheel en maakt de oudere content passend bij de nieuwe strategie.