Om de indexatie van de zoekmachines goed te laten verlopen, kijken de programma's onder andere naar autoriteit, een van de drie hoofdonderdelen van SEO. Autoriteit kent een aantal facetten, elk met zijn eigen niveau.
Ten eerste is er domein autoriteit. Dit houdt de SEO waarde van de complete domeinnaam in en dus de waarde die zoekmachines hieraan toekennen. Hoe hoger de domein autoriteit, hoe beter. Dit wordt beïnvloedt door onder andere de leeftijd van een domein en het vertrouwen. Wanneer een domeinnaam al jaren goed de behoefte van de gebruiker vervuld en duidelijk is dat het vertrouwd wordt, stijgt de domein autoriteit. Het aantal pagina's en de hoeveelheid bezoekers wordt ook meegenomen in deze beoordeling.
Dan is er de pagina autoriteit, wat een niveau lager is dan de domein autoriteit. Dit is in wezen hetzelfde als de domein autoriteit, maar dan op specifieke pagina's. Hier geldt ook, hoe hoger, hoe beter. Leeftijd en vertrouwen speelt opnieuw een belangrijke rol. Het is echter wel zo dat een pagina alleen een lange tijd hebben, niet genoeg is. De zoekmachines zijn vooral geïnteresseerd in de hoeveelheid nieuwe en relevante content erop komt te staan. Daarnaast is de waarde vanuit interne en externe backlinks ook essentieel voor een hoge pagina autoriteit. Links geven een bepaalde waarde door, die door de zoekmachines worden gezien als positief. Daarnaast is het voor de lezer ook goed om door te kunnen klikken naar een bepaald onderwerp of begrip waar ze meer over willen weten.
Voor zoekmachines is de waarde van deze backlinks dus interessant. Dit heet de link autoriteit, wat weer een niveau lager is dan pagina autoriteit. Link autoriteit gaat vooral om of een backlink die waarde heeft voor de pagina of niet. Link autoriteit kan worden uitgebouwd door linkbuilding. Wilt de website geassocieerd worden met de backlink, middels een do follow attribuut, of juist niet want dan wordt er een no follow attribuut gebruikt. Ook de pagina autoriteit van de pagina waarvandaan gelinkt wordt, is belangrijk bij de waarde van de desbetreffende backlink. Hoe hoger deze autoriteit is, hoe hoger de waarde van de backlink op die pagina. De hoeveelheid links speelt ook nog een grote rol. Staan er heel veel backlinks op één pagina? Dan wordt elke individuele link minder waard. Maar het werkt niet zo dat een pagina met maar een backlink automatisch beter is dan wanneer er bijvoorbeeld zes backlinks op staan. De balans is hierbij heel belangrijk en het verschilt per pagina wat het beste werkt.