Aanwezigheid op de grootste social media kanalen zoals Facebook en Instagram is tegenwoordig heel vanzelfsprekend geworden voor elke organisatie. Binnen de algehele marketingstrategie van een bedrijf is dit dus een belangrijk onderdeel geworden en verdienen de uitingen op social media genoeg aandacht. Het kan ook heel rendabel zijn om zo direct met de doelgroep in contact te staan. Er is een verschil tussen organische social media marketing en betaalde social media advertising. Hier ligt de focus op de organische social media marketing.
Het belangrijkste hierbij is uit te zoeken welke social media kanalen er allemaal passen bij de organisatie. Facebook, Instagram en LinkedIn zijn logische keuzes, maar ook Youtube, Twitter en Pinterest worden bijvoorbeeld ook steeds interessanter voor bedrijven. Verschillende platformen brengen verschillende functionaliteiten met zich mee, dus kijk goed naar welke kanalen er bij jouw organisatie passen. Waar zit jouw doelgroep en wat voor content willen zij graag zien? Kijk vervolgens welk kanaal het beste past bij die content.
Om ervoor te zorgen dat de accounts goed op elkaar afgestemd zijn, de content gezien en gelezen wordt en dat de doelgroep betrokken wordt bij de activiteit van de organisatie, is een uitgewerkte social strategie nodig. Hiermee bepaal je wat de doelen zijn, hoe je die gaat bereiken en breng je structuur aan over de gehele social media marketing. Ook voor organische social media marketing is dit dus heel belangrijk. zorg dat je weet welke content wanneer gedeeld moet worden, op welk kanaal en wat het doel is. Verplaats je hierbij in de doelgroep, om ervoor te zorgen dat ze geënthousiasmeerd en betrokken worden bij jouw activiteit.
Hier ligt de kracht van organische social media marketing. De betrokkenheid van de doelgroep is altijd groter op een pagina die ze uit zichzelf zijn gaan volgen. Door ze te blijven enthousiasmeren en activeren behoudt je die betrokkenheid ook. Richt de kanalen die je gebruikt daarom goed en logisch in. Post alle video's die opneemt op Youtube, koppel er een bericht aan op Facebook en plaats een activerende boodschap in je Instagram Stories bijvoorbeeld. Door verschillende kanalen met elkaar samen te laten werken en een goede strategie te hanteren haal je het meeste uit je organische social media marketing!