Tegenwoordig zit bijna iedereen op social media. Vrijwel alle jongeren en driekwart van de mensen tussen de 65 en 75 jaar oud maken gebruik van social media platformen zoals Facebook en Instagram. Als adverteerder is dit dan ook een ideale mogelijkheid om jouw boodschap over te brengen bij de doelgroep. Met zoveel gebruikers (nationaal, maar ook wereldwijd) is het potentiƫle bereik heel groot en daarom is social media advertising zo interessant.
Social media advertising gaat over de betaalde vorm van marketing op social media. Het brengt als groot voordeel met zich mee dat door de vele data die beschikbaar is op de verschillende platformen, gerichte segmentering heel goed mogelijk is. Denk aan doelgroepen zoals ouders met kinderen, mensen die werkzaam zijn in de zorg of een groep die lijkt op het al bestaande klantenbestand. Door deze specifieke segmenten te kunnen onderscheiden bestaat de mogelijkheid om een persoonlijke en doelgerichte boodschap te communiceren. Hierdoor ontstaat er sneller interactie tussen de organisatie en de doelgroep. Neem als voorbeeld een festival dat bezoekers van vorig jaar opnieuw een bericht stuurt en middels social media advertising een speciale korting aanbiedt. Kijk dus ook naar de mogelijkheden in het onderscheiden van verschillende doelgroepen en pas je boodschap hierop aan.
Er wordt op veel verschillende social media kanalen geadverteerd, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest en Twitter. Wat bij iedere campagne essentieel is, op welk kanaal dan ook, is dat er een realistische KPI wordt meegegeven. Social media wordt door de meeste gebruikers gezien als tijdverdrijf, entertainment of om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws bijvoorbeeld. Dat iemand vanuit een advertentie op een social media kanaal direct klant wordt is klein. Daarom is het aan te raden de insteek van social media advertising vooral te richten op bijvoorbeeld het vergroten van bereik, aantal keren dat een video bekeken is of een aantal downloads. Allemaal voorbeelden van KPI's die gericht zijn op het zoeken van de interactie met de doelgroep, in plaats van keiharde verkopen genereren.
Het is belangrijk te begrijpen dat geen enkele doelgroep zich in een hokje laat stoppen,. Houdt daarom rekening met onvoorspelbaar gedrag, iets wat je niet zo snel zou verwachten als je naar de data kijkt. Mensen doen namelijk lang niet altijd iets wat in de lijn der verwachting ligt. Zet bijvoorbeeld A/B tests op waarin het beeldmateriaal en de tekst wordt gerouleerd. Probeer meerdere opties omtrent segmentering en targeting en optimaliseer zo de campagnes zodra het zoekvolume begint toe te nemen.